Overslaan en naar de inhoud gaan
Martin is blij met de hulp van zorgrobotje Tessa.

Zo helpt zorgtechnologie in de thuisbegeleiding

14-03-2024

Martin is een goedlachse, vriendelijke man van 52 jaar. Door persoonlijke omstandigheden lukte het in zijn eentje onvoldoende om zijn huis schoon en leefbaar te houden en een gezonde structuur te geven aan zijn dag. Met de extra hulp van het team thuisbegeleiding van ViVa! lukt het beter om op een fijne, prettige manier thuis te wonen. Voor Martin bestaat deze hulp uit persoonlijke begeleiding, aangevuld met zorgtechnologie: in dit geval robotje Tessa. Tessa staat bij hem thuis en is verbonden met WiFi. De robot in de vorm van een bloempotje spreekt in haar eigen stem de berichten uit en geeft zo begeleiding bij dagelijkse (zorg-)taken. 

Tessa helpt om structuur te geven aan de dag, ook als de persoonlijke zorgverlener er niet is. Het is een sociale robot die helpt herinneren bij afspraken, instructies geeft voor bijvoorbeeld eet- en drinkmomenten of het innemen van medicatie. En Tessa kan muziek afspelen. Martin: “Ik ben heel blij met Tessa. Ik wil mezelf nog weleens verliezen in de tijd. Al mijn aandacht gaat dan naar iets waar ik mee bezig ben. Tessa helpt mij herinneren, dat ik mijn bezigheden even moet stoppen om bijvoorbeeld mijn medicijnen in te nemen.”

Aan Tessa is een app gekoppeld. Die werkt als een soort agenda waar je taken in kan zetten. De zorgrobot zorgt er dus voor dat Martin bewust wordt van de dingen die hij moet doen. De verantwoordelijkheid dat hij de medicatie inneemt, ligt bij hemzelf. Om ervoor te zorgen dat Martin zich ook echt aangesproken voelt en actie onderneemt, is het mogelijk de tone of voice van Tessa en woordkeuze aanpassen.

Martin vertelt: “Tessa geeft mij ook een seintje wanneer ik moet gaan slapen. Als ze zou zeggen ‘Hé Martin, het is tijd om naar bed te gaan’ dan zou ik, mezelf kennende, denken van ja, ik lig al op bed. Maar Tessa zegt nu: ‘Martin, het is nú tijd om te gaan slápen’. Dat past veel beter bij mij. Daar geef ik gehoor aan.” Het aanpassen van de tekst kan hij zelf. “Als ik merk dat ik de kantjes eraf ga lopen, dan zorg ik er voor dat Tessa wat strenger voor me wordt. Ik weet namelijk dat het helpt als ik naar haar luister.” 

Of er ook nog verbeterpunten zijn voor Tessa? Martin: “Als ik de Tessa een rapportcijfer moet geven, krijgt ze een 8. Ik ben heel tevreden. Maar ik heb ook wel ideeën. Op dit moment kan ik Tessa maar op één plek gebruiken, dus bij mij thuis. Ik zou haar ook graag meenemen als ik een weekendje weg ga bijvoorbeeld. En niet persé voor mij, maar voor andere mensen is het misschien een idee dat je zelf kunt kiezen of Tessa een man of een vrouw is en de stem daarop is aangepast. Of nog mooier, dat je een persoonlijke stem kunt instellen van iemand die je dierbaar is.”  

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat
Wij gebruiken cookies voor een optimale gebruikservaring. Door gebruik te maken van onze website stemt u hiermee in. Meer weten?