Veelgestelde vragen

Laatste update: 11 februari 2021

 

VRAGEN OVER VACCINATIE

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

VRAGEN OVER WOONZORGCENTRA

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

VRAGEN OVER VACCINATIE

 

Waarom worden niet alle bewoners tegelijk gevaccineerd?

Dat zou inderdaad veel eenvoudiger zijn. De werkelijkheid is helaas een stuk ingewikkelder.

Wij volgen in ons beleid de richtlijnen van overheid en RIVM. Dat betekent dat wij als zorginstelling alleen vaccin kunnen Terug

 

Wanneer worden bewoners die onder de huisarts vallen gevaccineerd?

De huisartsen moeten zelf het vaccin bestellen. En op dit moment is het nog onduidelijk wanneer de huisartsen hun vaccins geleverd krijgen.

Terug

 

Krijgen alle bewoners hetzelfde vaccin toegediend?

Nee, bewoners die via de zorginstelling gevaccineerd worden krijgen het Pfizer-vaccin, de huisartsen maken gebruik van Moderna. Op dit moment geldt dat de tweede prik van hetzelfde merk is.

Terug

 

Ik ben 90+, waarom moet ik zover reizen naar een GGD-locatie?

Wanneer u niet naar de GGD kunt gaan, zal de huisarts u vaccineren. Zoals eerder aangegeven is nog niet bekend wanneer zij het vaccin geleverd krijgen. Het kan dus even duren voordat u aan de beurt bent.

Terug

 

Wanneer volgt de tweede vaccinatie?

Daar kunnen we op dit moment nog niets concreets over zeggen. Dat hangt ervan af wanneer de vaccins voor de tweede ronde geleverd worden, hopelijk eind februari. Zodra daar meer oer bekend is, zullen we dat uiteraard meedelen.

Terug

 

Wordt bij de tweede vaccinatie wel iedereen in de zorginstelling tegelijk gevaccineerd?

Dat zouden we allemaal heel fijn vinden. Alleen is daar op dit moment nog geen duidelijkheid over. De leverdata van de vaccins blijft een onzekere factor. En daarbij komt dat we te maken hebben met twee verschillende soorten vaccin. Dat maakt het extra ingewikkeld qua logistiek en organisatie.

Het enige wat wij kunnen doen is hopen dat de vaccins snel geleverd worden. Wij werken uiteraard nauw samen met huisartsen en proberen op lokaal niveau afspraken te maken.

Terug

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

Wat is het beleid van ViVa! inzake Corona en hoe worden wij cliënten geïnformeerd?
ViVa! volgt nauwkeurig de richtlijnen van het RIVM en neemt alle adviezen en hygiëne maatregelen in acht. Via deze speciale pagina op onze website houden wij u op de hoogte van ons beleid. We houden onze cliënten en bewoners indien nodig ook op de hoogte via brieven, die via de locaties worden verspreid. Ook de medewerkers die bij u langs komen zijn goed geïnformeerd. In geval van een (verdenking) van een besmetting met het coronavirus, brengen wij direct de 1e contactpersoon van de cliënt op de hoogte. 
Terug

 

VRAGEN OVER WOONZORGCENTRA

 

Op bezoek komen: hoe werkt dat?

Het bezoek aan uw naaste kan gelukkig op de meeste locaties gewoon plaatsvinden, maar kent regels in de strijd tegen Corona. Het belangrijkste is dat u niet op bezoek komt als u klachten heeft. Zorgt u voor een goed mondkapje, goede handhygiëne en houd tijdens het bezoek 1,5 meter afstand. Wij vragen u ook om uw bezoek te registreren. Voor sommige locaties kan dit online via de Boekeenbezoek website, maar op veel locaties kunt u uw gegevens achterlaten op een registratieformulier bij de ingang. Zo houden we zicht op wie er wanneer op onze locaties is geweest, mocht er toch een besmetting ontdekt worden. 
Terug

 

Mag mijn naaste weer naar buiten?

Inmiddels mogen alle bewoners weer naar buiten. De bewoners van onze woonzorglocaties houden zich aan de maatregelen en dienen 1,5 meter afstand te houden en drukte te vermijden. Bewoners die goed te instrueren zijn, mogen zelfstandig en/of met familie naar buiten. Bewoners die niet goed te instrueren zijn, gaan altijd met familie of een zorgmedewerker naar buiten.

Terug

 

Kunnen bewoners de locatie verlaten om aanwezig te zijn bij het afscheid van dierbaren?

Dit is altijd maatwerk op basis van persoonlijke omstandigheden. We hebben hiervoor een aantal regels opgesteld. Voor meer informatie kunt u terecht bij de locatiemanager.

Terug

 

Mijn naaste is overleden. Hoe gaat het met leeghalen van het appartement?
Dat is heel verdrietig. Wij adviseren u om contact op te nemen met de locatiemanager om dit te bespreken.

Terug

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

Ik heb griepklachten. Komt de medewerker dan wel schoonmaken/ mij verzorgen?
De medewerkers van ViVa! komen gewoon bij u langs. Fijn dat u het meldt. Vertelt u dit alstublieft ook aan de medewerker, zodat hij/ zij er rekening mee kan houden en extra hygiëne maatregelen kan nemen.

Terug

 

Ik wil de hulp afzeggen in verband met het risico op Corona.
U hoeft de hulp niet af te zeggen. Onze medewerkers zijn goed geïnstrueerd en nemen alle mogelijke hygiëne maatregelen in acht. Indien u echt wilt afzeggen, is dat uw keuze en doen we dat. U betaalt altijd de € 19,- per maand, als er in die maand hulp is geweest, ook al is dit maar een keer.

Terug

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

Heb ik corona?

Wellicht twijfelt u of u zelf corona heeft. Dan is het goed om op de website te kijken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Hier vind u betrouwbare en actuele informatie. U kunt ook uw vragen aan hen stellen aan het RIVM. Neem dan contact op via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur.

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over:

Terug