Veelgestelde vragen

Inhoudsopgave: laatste update 3 april 

VRAGEN OVER SLUITING LOCATIES VOOR BEZOEK

 

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

VRAGEN OVER SLUITING LOCATIES VOOR BEZOEK - UPDATE 3 APRIL

 

 

Mag ik bij mijn vader moeder op bezoek op locatie? 

Nee. Helaas mag dat niet. Donderdag 19 maart 2020 besloot het kabinet dat alle verpleeg- en zorglocaties in Nederland hun deuren moeten sluiten voor bezoekers. Deze maatregel is nu verlengd tot en met 28 april.  Zo moet de verdere verspreiding van het Coronavirus worden tegengegaan. Deze uitzonderlijke maatregel is genomen om in deze coronacrisis de levens van de meest kwetsbare ouderen en de zorgmedewerkers in de verpleeghuizen te beschermenTot nader bericht kunnen wij geen bezoek meer toelaten. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor bezoek aan mensen waarvan verwacht wordt dat zij binnen korte tijd overlijden. Dit gaat altijd in overleg met het zorgteam en met toestemming van de locatiemanager.

Terug

 

Wat betekent het dat de deuren van de locaties volledig sluiten?

De hoofdingang en overige toegangsdeuren van het gebouw worden helemaal afgesloten, zodat er geen externen naar binnen kunnen. Enkel medewerkers worden toegelatenLeveranciers kunnen hun goederen alleen nog aan de deur afleveren.

Terug

 

Zijn er uitzonderingen op de ‘geen bezoek-regel’ voor speciale situaties?

Een uitzondering wordt gemaakt voor bewoners in de stervensfase, zodat er voor de naasten een mogelijkheid is om afscheid te nemen. Dit gaat altijd in overleg met de locatiemanager.

Terug

 

Hoe lang gaat deze situatie duren?

Wij hopen bezoekers na 28 april weer te kunnen verwelkomen. Wij zijn hierbij echter afhankelijk van de landelijke richtlijnen.

Terug

 

Gelden de maatregelen ook voor de locatie waar ik zelfstandig woon?

Ja. ViVa! Zorggroep kan alleen de zorg garanderen en voortzetten als wij u, onze medewerkers en daarmee andere bewoners maximaal beschermen tegen het coronavirus.

Terug

 

Hoe zorgt ViVa! Zorggroep ervoor dat er geen mensen van buiten de locatie kunnen betreden?

ViVa! heeft de deuren gesloten en er wordt op toegezien dat er geen mensen anders dan medewerkers de locatie betreden. 

Terug

 

Mag mijn naaste nog naar buiten?

Om contact met externen uit te sluiten, kunnen de bewoners niet meer naar buiten. Dus ook niet om bij de hoofdingang een sigaretje te roken of in de (omheinde) tuin te wandelen. We realiseren ons dat dit een hele uitzonderlijke maatregel is met grote gevolgen voor de bewoners. Deze maatregel is helaas nodig om onze bewoners, cliënten, u en onze medewerkers te beschermen tegen het coronavirus.

Terug

 

Mag ik als partner of familielid bij mijn naaste inhuizen?

Nee, dat is niet mogelijk. Als naaste loopt u ook het risico om ziek te worden en dit kan extra werk voor onze medewerkers met zich mee brengen. Bovendien weten we niet hoe lang deze situatie gaat duren. Onze medewerkers zullen in deze moeilijke tijden extra aandacht hebben voor het welzijn van uw naaste. Ook doen we ons best om op verschillende manieren het contact met u te onderhouden. Op de website kunt u tips vinden hoe u contact kunt onderhouden met uw naaste. 

Terug

 

Kan ik mijn naaste mee naar huis nemen?

Ja, dat is mogelijk als dat uw uitdrukkelijke wens is. Bedenk wel dat uw naaste dan niet meer terug kan keren naar de locatie zolang er sprake is van sluiting van de locatie. Het betekent ook dat de verzorging/verpleging en behandeling door behandelaren van ViVa! stopt. U zult daar thuis zelf voor moeten zorgdragen.

Terug

 

Moeten bewoners op hun kamer blijven als de locatie is gesloten voor bezoek?

Nee, dat is niet nodig als er geen sprake is van besmetting op de locatie. Bewoners kunnen zich vrij bewegen op de locatie, mits zij geen klachten hebben.

Terug

 

Wie haalt nu de boodschappen voor vader/ moeder?

U kunt nog steeds de boodschappen zelf halen voor uw vader of moeder. Op de locatie worden afspraken gemaakt hoe en waar u de boodschappen kunt neerzetten. Dat kan bijvoorbeeld in de sluis bij de ingang van de locatie.

Terug

 

Ik doe de was van mijn naaste altijd zelf, hoe gaat dat nu de locatie is gesloten?

Als u zelf de was doet voor uw naaste, kunt u dat blijven doen. Op de locatie worden afspraken gemaakt hoe en waar u de vuile was kunt ophalen en schone was kunt brengen. Dat kan bijvoorbeeld in de sluis bij de ingang van de locatie.

U kunt er ook voor kiezen om tijdelijk gebruik te maken van de wasvoorziening van Rentex Floron. Doet u de was zelf, volg dan de wastips van het RIVM:

  • Was op een standaardwasprogramma met centrifugeren en bij voorkeur op 60°C.
  • Gebruik geen verkorte wasprogramma’s.
  • Temperatuur van 40°C tot 60°C én drogen in de wasdroger (minimale stand kastdroog) en/of strijken (minimale stand 150 °C: matig heet; ** op het strijkijzer). Bij een temperatuur van minimaal 60°C zijn de aanvullende activiteiten, gebruik droogtrommel en/of strijken, niet noodzakelijk.
  • Het gebruik van een droogtrommel en strijken worden aangeraden; door de hitte worden eventueel achtergebleven micro-organismen gedood.

Terug

 

Mag ik een mobiele telefoon of tablet afgeven op de locatie zodat ik contact kan houden met mijn naaste?

Ja, dat is een goed idee. Zo kunt u contact houden met uw naaste. Het is wel belangrijk dat uw naaste om kan gaan met een mobiele telefoon of tablet.

Terug

 

Mijn naaste is overleden. Hoe gaat het met leeghalen appartement?
Wij volgen daarin de landelijke richtlijnen. Omdat de ontwikkelingen heel snel gaan, adviseren wij u om contact op te nemen met de locatiemanager om dit te bespreken.

Terug

 

Gaan geplande bijeenkomsten door?
Nee. Op advies van de overheid en RIVM heeft ViVa! besloten bijeenkomsten te annuleren. Te denken valt aan: Open Dag van de Zorg, face-to-face sollicitatiegesprekken en bijeenkomsten over opleidingen.

Terug

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

Wat is het beleid van ViVa! inzake Corona en hoe worden wij cliënten geïnformeerd?
ViVa! volgt nauwkeurig de richtlijnen van het RIVM en neemt alle adviezen en hygiëne maatregelen in acht. Via deze speciale pagina op onze website houden wij u op de hoogte van ons beleid. We houden onze cliënten en bewoners indien nodig ook op de hoogte via brieven, die via de locaties worden verspreid. Ook de medewerkers die bij u langs komen zijn goed geïnformeerd.

Terug

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

Ik heb griepklachten. Komt de medewerker dan wel schoonmaken/ mij verzorgen?
De medewerkers van ViVa! komen gewoon bij u langs. Fijn dat u het meldt. Vertelt u dit alstublieft ook aan de medewerker, zodat hij/ zij er rekening mee kan houden en extra hygiëne maatregelen kan nemen.

Terug

 

Ik wil de hulp afzeggen in verband met het risico op Corona.
U hoeft de hulp niet af te zeggen. Onze medewerkers zijn goed geïnstrueerd en nemen alle mogelijke hygiëne maatregelen in acht. Indien u echt wilt afzeggen, is dat uw keuze en doen we dat. U betaalt altijd de € 19,- per maand, als er in die maand hulp is geweest, ook al is dit maar een keer.

Terug

 

Dagactiviteiten voor nog thuiswonende cliënten, gaan die nog door?

Onze Ontmoetingscentra zijn gesloten. De dagactiviteiten gaan alleen door wanneer de opvanglocatie niet aan een verpleeghuis- of woonzorglocatie vastzit. Is dit wel het geval, dan worden de activiteiten stopgezet. Als deze maatregel te veel ontwrichtend is, bekijken wij per deelnemer naar een oplossing.

Terug

 

Gaan geplande bijeenkomsten door?
Nee. Op advies van de overheid en RIVM heeft ViVa! besloten bijeenkomsten te annuleren. Te denken valt aan: Open Dag van de Zorg, face-to-face sollicitatiegesprekken en bijeenkomsten over opleidingen.

Terug

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

Heb ik corona?

Wellicht twijfelt u of u zelf corona heeft. Dan is het goed om op de website te kijken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Hier vind u betrouwbare en actuele informatie. U kunt ook uw vragen aan hen stellen aan het RIVM. Neem dan contact op via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur.

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over:

Terug

 

Ik ben gezinslid van iemand die koorts heeft met luchtwegklachten en/of benauwdheid. Wat nu?

Op de website van het RIVM vindt u het antwoord.

Terug

 

Ik heb koorts met luchtwegklachten en/of benauwdheid. Wat nu?

Op de website van het RIVM vindt u het antwoord.

Terug