Veelgestelde vragen

Laatste update: 27 augustus 2020 


VRAGEN OVER HITTE & CORONA

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

VRAGEN OVER WOONZORGCENTRA

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

VRAGEN OVER HITTE & CORONA

Onderstaande vragen en antwoorden komen van de website van het RIVM*. ViVa! Zorggroep houdt zich aan deze richtlijnen.

 

Kan ik gebruik maken van airconditioning?*

Ja, voor het koelen van uw huis kunt u gebruik maken van ventilatiesystemen en airconditioners. Het is nog niet duidelijk of het gebruik van een mobiele airco in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel mobiele airco’s te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is. Let daarbij op dat de luchtstroom van de airco niet direct van de ene naar de andere persoon gaat.

Terug

 

Kan ik een ventilator gebruiken?*

Ja, voor persoonlijk gebruik in de thuis/gezinssituatie kunt u een ventilator gebruiken om een verkoelende luchtstroom te creëren. Een bevroren waterflesje voor de ventilator zorgt voor nog meer koelte. Het is nog niet duidelijk of het gebruik van een ventilator in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is. Let daarbij op dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene naar de andere persoon gaat.

Terug

 

VRAGEN OVER BELEID EN COMMUNICATIE

 

Wat is het beleid van ViVa! inzake Corona en hoe worden wij cliënten geïnformeerd?
ViVa! volgt nauwkeurig de richtlijnen van het RIVM en neemt alle adviezen en hygiëne maatregelen in acht. Via deze speciale pagina op onze website houden wij u op de hoogte van ons beleid. We houden onze cliënten en bewoners indien nodig ook op de hoogte via brieven, die via de locaties worden verspreid. Ook de medewerkers die bij u langs komen zijn goed geïnformeerd. In geval van een (verdenking) van een besmetting met het coronavirus, brengen wij direct de 1e contactpersoon van de cliënt op de hoogte. 
Terug

 

VRAGEN OVER WOONZORGCENTRA

 

Op bezoek komen: hoe werkt dat?
Inmiddels zijn vrijwel alle beperkingen rondom het bezoek van uw naaste opgeheven. Het belangrijkste is dat u niet op bezoek komt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het Corona-virus. Wij vragen u nog wel om uw bezoek te registreren. Voor sommige locaties kan dit online via de Boekeenbezoek website, maar op veel locaties kunt u uw gegevens achterlaten op een registratieformulier bij de ingang. Zo houden we zicht op wie er wanneer op onze locaties is geweest, mocht er toch een besmetting ontdekt worden. Zorg voor een goede handhygiëne en houd tijdens het bezoek 1,5 meter afstand.
Terug

 

Mag mijn naaste weer naar buiten?

Inmiddels mogen alle bewoners weer naar buiten. De bewoners van onze woonzorglocaties houden zich aan de maatregelen en dienen 1,5 meter afstand te houden en drukte te vermijden. Bewoners die goed te instrueren zijn, mogen zelfstandig en/of met familie naar buiten. Bewoners die niet goed te instrueren zijn, gaan altijd met familie of een zorgmedewerker naar buiten.

Terug

 

Kunnen bewoners de locatie verlaten om aanwezig te zijn bij het afscheid van dierbaren?

Dit is altijd maatwerk op basis van persoonlijke omstandigheden. We hebben hiervoor een aantal regels opgesteld. Voor meer informatie kunt u terecht bij de locatiemanager.

Terug

 

Mijn naaste is overleden. Hoe gaat het met leeghalen van het appartement?
Dat is heel verdrietig. Wij adviseren u om contact op te nemen met de locatiemanager om dit te bespreken.

Terug

 

VRAGEN THUISZORG / HUISHOUDELIJKE ZORG

 

Ik heb griepklachten. Komt de medewerker dan wel schoonmaken/ mij verzorgen?
De medewerkers van ViVa! komen gewoon bij u langs. Fijn dat u het meldt. Vertelt u dit alstublieft ook aan de medewerker, zodat hij/ zij er rekening mee kan houden en extra hygiëne maatregelen kan nemen.

Terug

 

Ik wil de hulp afzeggen in verband met het risico op Corona.
U hoeft de hulp niet af te zeggen. Onze medewerkers zijn goed geïnstrueerd en nemen alle mogelijke hygiëne maatregelen in acht. Indien u echt wilt afzeggen, is dat uw keuze en doen we dat. U betaalt altijd de € 19,- per maand, als er in die maand hulp is geweest, ook al is dit maar een keer.

Terug

 

VRAGEN OVER HET CORONAVIRUS 

 

Heb ik corona?

Wellicht twijfelt u of u zelf corona heeft. Dan is het goed om op de website te kijken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Hier vind u betrouwbare en actuele informatie. U kunt ook uw vragen aan hen stellen aan het RIVM. Neem dan contact op via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur.

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over:

Terug