Denk vooruit: hoe wij samen voorbereid zijn op noodsituaties
Binnenkort ontvangt iedereen in Nederland het informatieboekje ‘Bereid je voor op een noodsituatie’ van de Rijksoverheid. Ook binnen ViVa! Zorggroep vinden wij het belangrijk om goed voorbereid te zijn op situaties die tijdelijk invloed kunnen hebben op onze zorg, zoals een grote stroomstoring, een digitale aanval of een overstroming. In dit artikel leest u hoe wij ons voorbereiden én wat u kunt doen.
Onze voorbereidingen bij ViVa! Zorggroep
Bij ViVa! Zorggroep nemen wij mogelijke noodsituaties zeer serieus. Daarom zijn wij in gesprek met onze leveranciers om preventieve maatregelen te nemen. Momenteel inventariseren wij welke noodmaatregelen, naast de bestaande, nog genomen moeten worden om voldoende voorbereid te zijn. Zo gaan wij zorgen dat er op al onze woonzorglocaties een noodvoorraad aanwezig is. Ook zorgen we ervoor dat eten en drinken beschikbaar blijft, maar soms anders dan de bewoner gewend is. De zorg gaat door, maar soms met vertraging.
De noodverlichting werkt en BHV en crisisorganisatie zijn aanwezig. Zij kunnen adequaat handelen wanneer het echt nodig is. Uw naaste is bij ons in veilige handen, ook wanneer de omstandigheden moeilijk zijn.
In de wijk
Onze medewerkers adviseren onze cliënten van huishoudelijke hulp en thuiszorg om zichzelf goed voor te bereiden op basis van de adviezen van de Rijksoverheid.
In woonzorglocaties
Bij langdurige stroomuitval worden veel van onze dagelijkse zorgactiviteiten lastiger. Denk bijvoorbeeld aan het niet beschikbaar zijn van liften en tilliften. Daarnaast kan het voorkomen dat er tijdelijk geen communicatiemiddelen zijn om u te bereiken.
Daarom vragen naasten vooraf om hulp. In het geval van een noodsituatie verzoeken wij één persoon per cliënt om naar de locatie te komen en ondersteuning te bieden. Als de noodsituatie langer duurt dan een dagdeel, wordt met het netwerk van de bewoner een aflosschema gemaakt.
Mocht er sprake zijn van langdurige stroomuitval, dan wordt dit via landelijke media bekendgemaakt. Als onze communicatiemiddelen werken, informeren wij u uiteraard ook zelf.
Praktische tips
In aanvulling op de informatie ontvangen van de Rijksoverheid, hier nog enkele praktische tips op een rij:
· Zorg dat uw mobiele telefoon opgeladen is.
· Bewaar een klein noodpakket in huis (zaklamp, medicijnen, lijstje contactpersonen).
· Spreek met familie af wie bij een storing de contactpersoon is voor ViVa! Zorgroep.
Meer informatie