Overslaan en naar de inhoud gaan
Dagstructuurrobot Tessa bij mevrouw de Bruijn (97)

‘Tessa vergeet nooit wat!’ – Mevrouw De Bruijn (97) over haar slimme hulp in huis

01-12-2025

De 97-jarige mevrouw De Bruijn woont nog altijd zelfstandig in haar huis in IJmuiden, samen met haar hondje Puk. Sinds kort krijgt ze hulp van een nieuwe huisgenoot: de dagstructuurrobot Tessa. “Ze zegt ’s morgens goedemorgen, vertelt hoe laat het is en ’s avonds wenst ze me welterusten,” vertelt mevrouw De Bruijn met een glimlach. “En ze vergeet nooit om me te herinneren aan mijn medicijnen. Heel handig, hoor!” 

De Tessa

Even wennen

In het begin moest mevrouw De Bruijn wel wennen aan Tessa. “Ik dacht eerst: dat zal wel niks zijn. Ik had eerder zo’n medicijndispenser geprobeerd, maar dat vond ik maar ingewikkeld,” zegt ze. “Maar deze robot praat gewoon tegen me. Als ik bezig ben in de keuken, roept ze opeens: ‘Niet vergeten je pillen te nemen!’ Dan zeg ik: dank je wel Tessa!”. 

 

De ochtenden doet de thuiszorg nu nog samen met haar, als overbrugging. In de avond verloopt de melding voor het innemen van de medicatie al via Tessa. Het doel is dat mevrouw De Bruijn straks haar medicijnen volledig met hulp van de dagstructuurrobot inneemt. 

Gezellig én veilig 

Naast het praktische voordeel vindt mevrouw De Bruijn het ook gewoon gezellig. “Ze zegt af en toe wat tegen me. Dat vind ik leuk. En ik voel me er ook wat veiliger door. Je bent dan toch niet helemaal alleen, hè?” zegt ze met een knipoog. 

Meer zelfstandigheid, minder zorgmomenten 

Wijkverpleegkundige Dennis begeleidde mevrouw De Bruijn bij het gebruik van Tessa. Hij werkt al sinds 2021 met de dagstructuurrobot. “Tessa is laagdrempelig en snel geaccepteerd,” vertelt hij. “In tegenstelling tot sommige andere hulpmiddelen hoeft de cliënt weinig zelf te doen. En het mooie is: wijzelf of de naasten kunnen via de digitale omgeving van Tessa per cliënt zelf berichten plaatsen. Ook kunnen we meekijken of iemand de gevraagde actie ook echt heeft uitgevoerd. Zo weten we zeker of, in het geval van mevrouw De Bruijn, zij haar medicijnen heeft ingenomen.” 

"Voor onze cliënten heeft Tessa nog meer voordelen. Mensen houden meer eigen regie. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen“, zegt Dennis. Bovendien kunnen wij dit soort zorg stap voor stap afbouwen, waardoor we meer tijd overhouden voor cliënten met een fysieke zorgvraag, waar we langs gaan".  

Enthousiast over de toekomst 

Tessa helpt nu vooral met medicatie, maar kan veel meer. Dennis: “Je kunt ook herinneringen instellen voor ziekenhuisafspraken, dagbesteding of andere dagelijkse dingen. De mogelijkheden zijn groot.” 

En mevrouw De Bruijn? Die is overtuigd. “Ik raad Tessa best aan hoor, voor mensen die ervoor openstaan. Je moet het wel willen proberen. Ik ben 97, maar ik leer nog steeds. En het is fijn dat ik nog zoveel mogelijk zelf kan blijven doen!”. 

Klant Informatie Centrum

Beschikbaar om te chatten

Start chat